SEO er et begreb, som kan tage motivationen fra de fleste. Udover at være en jungle af regler og påstande, så er det også et område, som er så stort og kompliceret, at det bliver uoverskueligt at komme igang. I dette indlæg vil vi dog forsøge at give dig et par tips til, hvordan du kommer igang med at optimere din side, hvis du bruger WordPress. Mange af teknikkerne vil også virke på andre systemer, men de forskellige sektioner hedder formentlig noget andet. Hvis du endnu ikke har en hjemmeside er det en god ide at vælge WordPress. Det synes vi i hvert fald, og du kan læse hvorfor lige her.

 

SEO-plugin til WordPress

Når man snakker SEO-plugin til WordPress er der altid ét, som nævnes igen og igen. Med god grund. Det er Yoast All in one SEO. Det er det ultimative SEO-plugin til dig som bruger WordPress. At det er gratis gør bestemt heller ikke noget. Det findes i både en gratis og betalt version. Den betalte version har et par ekstra features såsom redirects og udvidet keyword targeting. Gratis versionen er dog fint tilstrækkelig i langt de fleste tilfælde når man bare gerne vil igang.

 

Når du har installeret SEO-pluginnet er det tid til at komme igang. Nedenfor har vi dækket nogle af de vigtigste ting du bør gøre. Bemærk, at der er langt flere ting du kan udføre, men vi har valgt at fokusere på de meste basale ting i dette indlæg. Under hver overskrift er der angivet en sti (eksempelvis Indstillinger->Generelt). Dette er den menustruktur, som du finder i WordPress’ administrationspanel for at komme til det område der snakkes om.

 

WordPress indstillinger

Indstillinger->Generelt

Noget af det første du bør gøre er at gennemgå felterne under de generelle indstillinger. Det er oftest de mest basale ting der bliver overset. De felter du bør fokusere på er disse:

 

Sidetitel: Dette er titlen på din hjemmeside. Typisk vil det være firmanavnet. Denne vil blive brugt i diverse SEO-titler. Oftest vil den blive sat bag alle dine sidetitler. I andre tilfælde bruges den slet ikke, men uanset hvad anbefaler vi, at du udfylder den.

 

Beskrivelse: Kort beskrivelse af din hjemmeside eller dit firma. Bruges oftest ikke, men det skader ikke at udfylde.

 

Bemærk: Hvis du ved hvad du laver kan du også udfylde URL-adresser, men vi anbefaler, at du lader dit tekniske hold tage sig af denne del.

 

Indstillinger->Permanente links

Her vælger du, hvilken URL-struktur din side skal benytte. Det er lidt forskelligt hvilken af indstillinger du bør bruge afhængigt af, hvilken type side du driver. Hvis du er en nyhedsside, hvor du dagligt udgiver nyt indhold kan det være en idé med datostempling. I de fleste tilfælde vil valgmuligheden “Navn på indlæg” dog være den du bør bruge. Brug aldrig “Almindelig”.

 

Hvis du har en eksisterende side som eksempelvis ligger på “Almindelig” allerede så skal du være opmærksom på, at der skal laves såkaldte 301-redirects så de gamle adresser henviser til de nye. Har du ikke styr på dette bør du tage fat i dit tekniske hold, som kan hjælpe dig med det.

 

WordPress SEO plugin indstillinger

SEO->Titler og meta

Denne sektion gør det muligt at bestemme, hvordan Google skal indeksere dine sider. Det er her du bestemmer, hvordan opstillingen af dine titler og beskrivelser skal være i Google.

 

Som udgangspunkt plejer vi at bruge følgende “formel”:

Meta titel – Sidenavn

Separatoren kan du vælge efter behov, og vi ser også en tendens til, at man udelader sidenavn for at få plads til en længere sidetitel. Det afhænger af, om du gerne vil brande dig eller om du bare gerne vil sælge.

SEO->Titler og meta->Forside

Her kan du overskrive forsidens meta titel og meta beskrivelse.

SEO->Titler og meta->Indholdstyper

Her kan du vælge, hvordan opdelingen af titler på de forskellige skabeloner (sider, indlæg mv.) skal være. Du kan også vælge, om nogle af dine sektioner skal fjernes fra indeksering. I de fleste tilfælde behøver du ikke ændre noget her.

SEO->Titler og meta->Taksonomier

Her kan du vælge om ting som kategorier, tags mv. skal indekseres og sætte udvidet indstillinger for dem. Som udgangspunkt anbefaler vi, at du sætter alle taksonomier til noindex. I enkelte tilfælde kan det være en god idé at indeksere dem. Det kræver dog, at du har udfyldt unikt og relevant indhold til hver af dem.

SEO->Titler og meta->Arkiver

Her kan du bestemme, om arkiver såsom forfattere mv. skal indekseres og vises. Vi anbefaler igen oftest, at disse deaktiveres medmindre du specifikt har udfyldt unikt indhold på de sider.

SEO->Titler og meta->Andet

Her kan du bestemme, om subsider (såsom page/2/ etc.) skal indekseres eller ej. Afhængig af sidestruktur vil det godt kunne betale sig at indeksere disse.

 

Optimering af titler og beskrivelser

Når du har installeret SEO-pluginnet og har sat de generelle indstillinger er det tid til at komme igang med optimering af dine sider og indlæg. Når du går ind på et indlæg vil du nu have to overordnede indikatorer:

 

Readability: Vurdering af, hvor let læselig din tekst er. Der vurderes primært på sætningers længde.

SEO: En vurdering på rød, gul og grøn der gives afhængig af, hvor god teksten er ift. det keyword du har indtastet som målestok.

 

Under din tekst vil du nu have et felt der hedder “Yoast SEO”. Det første du bør gøre er at indtaste et fokus søgeord, som er det søgeord du forsøger at optimere siden til. Når du har gjort dette vil du få en analyse af, hvad du kan gøre for at optimere teksten yderligere.

 

Det er vigtigt at understrege, at du ikke kan forvente, at du pludselig kommer til at ranke nummer 1 på alle dine sider bare de har en “god” SEO-score på alle dine sider. Det er dog en fin måde at komme igang med at optimere dine sider på og er helt sikkert bedre, end at du ikke har foretaget dig noget. Der er langt flere ting, som spiller ind på din rangering såsom antallet af kvalitetslinks til din side, din interne linkstruktur og meget mere. Men har du fulgt ovenstående har du taget første skridt på din rejse mod toppen.