Publiceret

14. januar 2020

Sidste år bøvlede vi i Pandi Web med et nyt “fænomen” i vores Google Analytics. Fra den ene uge til den anden gik vi mere end 50% ned i besøgende på vores website. Vores primære besøgskilde på siden er og var via Googles organiske resultater, og vi frygtede derfor straks, at vi var blevet ramt af en opdatering til Googles algoritme. Vi kunne dog ikke få det til at hænge sammen da vi intet gør, som burde straffe siden hos Google. Vi gennemgår med jævne mellemrum vores side for at sikre, at den teknisk lever op til Googles retningslinjer. Det skulle vise sig at være en mere simpel og indlysende forklaring, der var problemet.

 

Sørg for at de besøgende tager stilling til din cookie-advarsel

Ugen forinden havde vi lanceret en ny version af vores cookie-advarsel, som vi mente var mere i tråd med vores visuelle stil og designet på resten af siden. Tidligere havde vi haft en popup, hvor du ikke kunne se eller benytte siden før du havde taget stilling til cookies. Den nye var simpel, elegant og måske vigtigst af alt anonym. Og det var lige præcis det, der viste sig at være problemet. Fordi advarslen var så anonym som den var tog den besøgende ikke stilling til den. Man kunne nemt navigere rundt på siden og læse det man ville uden at man behøvede at acceptere brugen af cookies.

Google Analytics benytter sig af cookies for at kunne måle de besøgende. Derfor kunne vi ikke se alle dem, der ikke accepterede cookies. Til at starte med undersøgte vi, hvorvidt man kunne tracke de besøgende i Analytics uden brugen af cookies. Det kan godt lade sig gøre, men du får en meget skrabet rapportering, som du reelt set ikke kan bruge til noget, hvis du arbejder bare en lille smule seriøst med værktøjet. Derfor blev den idé skrottet ret hurtigt. Løsningen blev, at vi implementerede en redesignet version af vores gamle cookie-advarsel. Man kan ikke ignorere den og skal tage stilling til den før man kan benytte vores side. Efter implementeringen af den nye gamle cookie-advarsel var vores tal i Google Analytics normale igen.

“Moralen” må derfor være, at du ikke behøver gøre din cookie-advarsel så diskret og anonym som muligt. Sørg for, at de besøgende tager stilling til den med det samme. Langt de fleste vil klikke accepter instinktivt når de rammer siden. Det vil gøre, at dine tal igen bliver retvisende, og at du kan bruge målingen korrekt i Analytics. Det vil også gøre, at værktøjer som Facebook Analytics bedre kan attribuere salg mv. i deres rapportering.

Har du oplevet dyk i trafikken i din Google Analytics?

Derfor: Hvis du i løbet af det seneste år har oplevet et stort dyk i din Google Analytics? Og er der ikke nogen SEO-mæssig forklaring? Så kan det være, at det er fordi du har implementeret en cookie-løsning i den periode, hvor trafikken er faldet. Det er i hvert fald værd at undersøge. Det kan vise sig at være en hurtig løsning på din problemstilling.

Abonner på vores månedlige nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev en gang om måneden for at holde dig
opdateret på digitale trends og nyheder indefra.

Fortsæt din læsning

Skriv til os her