Flere og flere sider får øjnene op for Accelerated Mobile Pages (AMP i daglig tale). Det er et open-source projekt, som bl.a. har Google bag sig. Hele tanken er, at hjemmesider skal være hurtige at loade både på desktop og på mobil. Særligt på sidstnævnte har det været en udfordring med svingende båndbredde og større assets. Dermed blev AMP født. Det er et statisk alternativ til en given side, som Google kan cache og servere til brugeren direkte på søgesiden. Det hele foregår langt hurtigere, end hvis brugeren skulle ind og loade hele siden på en anden server. Nedenfor har vi forsøgt at give dig et overblik over, hvad, hvornår og hvordan AMP kan tages i brug.

 

Hvornår bør man bruge AMP?

Teknologien er især oplagt for nyhedsmedier, hvor en kæmpe andel finder nyhederne via mobilen. Er du en side, hvor du har mange besøgende på informationsjagt fra mobilen er det også oplagt at bruge Accelerated Mobile Pages. I søgeresultatet bliver der vist, at siden er en AMP-version. Selvom den almindelige bruger nok ikke har forstået, hvad AMP betyder endnu, så vil de finde ud af det med tiden, hvorfor din side der vil have en fordel mod andre, der først skal igang med optimeringen der.

 

Hvordan bruges det i praksis?

Der er i praksis tale om, at man laver en ny version af sine enkelte sider, som bruger nogle specifikke HTML-tags. Disse tags er designet for, at Google og andre kan se, at denne side kan og bliver lagret effektivt. Hvis du eksempelvis har en side, som du tænker skal være en AMP-side skal den opbygges med de specifikke HTML-tags, som står i dokumentationen. Når det er gjort skal du på den normale side (den som du præsenterer for dine desktop-besøgende) gøre Google opmærksom på, at du har en AMP-version af siden. Denne vil Google så indeksere og præsentere for mobilbesøgende. På din AMP-side skal du ligeledes fortælle Google, hvilken side den hører til.

 

Hvad er faldgruberne ved det?

Som udgangspunkt er der ikke de store faldgruber, så længe man ved hvad man laver. Det er vigtigt, at du overholder reglerne ift. links mellem diverse sider. Ellers kan du ende i en situation, hvor du bliver straffet for duplicate content eller at sider linker forkert internt. Det kan føre til tabte og færre besøgende. Som sagt handler det dog blot om at være skarp på, hvordan det skal udføres.

 

Hvor kan jeg lære mere om AMP?

Du kan læse mere om projektet på den officielle hjemmeside her. Der er også guides til, hvordan du kommer igang, hvis du gerne selv vil implementere det på din side.