Publiceret

9. marts 2017

Flere og flere sider får øjnene op for Accelerated Mobile Pages (AMP i daglig tale). Det er et open-source projekt, som bl.a. har Google bag sig. Hele tanken er, at hjemmesider skal være hurtige at loade både på desktop og på mobil. Særligt på sidstnævnte har det været en udfordring med svingende båndbredde og større assets. Dermed blev AMP født. Det er et statisk alternativ til en given side, som Google kan cache og servere til brugeren direkte på søgesiden. Det hele foregår langt hurtigere, end hvis brugeren skulle ind og loade hele siden på en anden server.

Hvornår bør man bruge AMP?

Teknologien er især oplagt for nyhedsmedier, hvor en kæmpe andel finder nyhederne via mobilen. Er du en side, hvor du har mange besøgende på informationsjagt fra mobilen er det også oplagt at bruge Accelerated Mobile Pages. I søgeresultatet bliver der vist, at siden er en AMP-version. Selvom den almindelige bruger nok ikke har forstået, hvad AMP betyder endnu, så vil de finde ud af det med tiden, hvorfor din side der vil have en fordel mod andre, der først skal igang med optimeringen der.

 

Det giver især mening på sider, hvor den gennemsnitlige besøgende måske er interesseret i en lille del af indholdet på din side. Hvis du eksempelvis er et nyhedsmedie er der god sandsynlighed for at du får dine besøgende ind fra Google eller sociale medier. I det tilfælde kan AMP hjælpe med at gøre den første oplevelse brugeren får en god en.

 

Hvad er ulemperne ved AMP?

Den primære ulempe er, at du vil stå med 2 sitemaps. AMP-sider skal genereres for sig selv da der er specifikke funktioner, som man ikke kan benytte. Der er også en helt bestemt opbygning som AMP-sider skal have for at de kan valideres og benyttes korrekt. Det betyder, at du i praksis skal have og vedligeholde to versioner af dine sider. Derfor bør du overveje, hvorvidt det ekstra arbejde er umagen værd.

 

En anden ulempe er, at AMP-sider bliver gemt på Googles servere. Det betyder, at du afgiver en vis kontrol til Google.  Denne del har Google fået en del kritik for.

Hvordan bruges det i praksis?

Der er i praksis tale om, at man laver en ny version af sine enkelte sider, som bruger nogle specifikke HTML-tags. Disse tags er designet for, at Google og andre kan se, at denne side kan og bliver lagret effektivt. Hvis du eksempelvis har en side, som du tænker skal være en AMP-side skal den opbygges med de specifikke HTML-tags, som står i dokumentationen. Når det er gjort skal du på den normale side (den som du præsenterer for dine desktop-besøgende) gøre Google opmærksom på, at du har en AMP-version af siden. Denne vil Google så indeksere og præsentere for mobilbesøgende. På din AMP-side skal du ligeledes fortælle Google, hvilken side den hører til.

Hvad er faldgruberne ved det?

Som udgangspunkt er der ikke de store faldgruber, så længe man ved hvad man laver. Det er vigtigt, at du overholder reglerne ift. links mellem diverse sider. Ellers kan du ende i en situation, hvor du bliver straffet for duplicate content eller at sider linker forkert internt. Det kan føre til tabte og færre besøgende. Som sagt handler det dog blot om at være skarp på, hvordan det skal udføres.

 

Hvordan ser fremtiden ud for AMP?

Da AMP kom frem blev det spået en kæmpe fremtid. Den er ikke kommet, endnu. Flere og flere sider har ganske vist benyttet AMP, men de senere år virker det som om, at der har været lidt stille på AMP-scenen. Microsoft har rullet AMP-support ud i deres Bing-søgemaskine, men det er det sidste store der er sket. Og det skete i 2018. Projektet ser ud til at have sin berettigelse, men det ser for nuværende ikke ud til at blive den nye webstandard, som Google formentlig havde håbet det blev. Ikke endnu i hvert fald.

Hvor kan jeg lære mere om AMP?

Du kan læse mere om projektet på den officielle hjemmeside her. Der er også guides til, hvordan du kommer igang, hvis du gerne selv vil implementere det på din side. Hvis du ønsker en AMP-side, men har brug for en udvikler til at stå for alt det tekniske kan du også tage fat i os.

Vil du vide mere, tilmeld dig vores nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev en gang om måneden for at holde dig opdateret på digitale trends og nyheder indefra.

Fortsæt din læsning

Skriv til os her