Viden
Gode SEO-huskeregler når du skriver dine hjemmesidetekster

Teksterne på dit website er et vigtigt parameter, når Google skal vurdere og ranke dit site. Derfor er det godt at have in-mente når du skal kreere indholdet til sitet. Nedenfor har vi samlet nogle gode huskeregler når du skal i gang med at skrive indholdet til dit site.

Skriv til den besøgende, ikke til Google

I gamle dage kunne du lave en side, hvor du nævnte din søgefrase tusinde gange, og så ville du rangere højt på Google. Det kan man (heldigvis) ikke længere da Google er blevet langt klogere. I dag er det langt vigtigere, at dit indhold er af en god kvalitet. Selvfølgelig skal du nævne søgeordene og fraserne du gerne vil findes på, men det bør du også automatisk hvis du skriver relevant indhold til den besøgende. Hav derfor langt større fokus på, at hjælpe den besøgende med at løse det behov han/hun har når vedkommende besøger den pågældende side du er ved at skrive indhold til.

Det anbefales dog, at du placerer dine søgeord i overskrifter mv., men det vil du også naturligt gøre for at fange opmærksomheden de rigtige steder hos en besøgende.

Søgemaskinerne kigger også på bounceraten (hvor mange procent forlader siden efter første sidevisning). Høj bouncerate betyder (oftest), at kunden ikke er tilfreds med oplevelsen. Hvis Google ser, at folk der besøger din side via Google forlader den hurtigt og i stedet klikker på et andet resultat vil du højst sandsynligt tabe terræn ret hurtigt. Derfor gør du dit SEO-arbejde rigtigt, hvis du skaber den rigtige brugeroplevelse på dine sider. Hvis den besøgende har fundet det de søgte vil søgemaskinerne højst sandsynligt begynde at placere dig højere næste gang folk søger på det samme.

Kvalitet er nøgleordet

Det kan godt betale sig, at bruge ekstra tid på, at teksten bliver (næsten) helt perfekt. Hvis du lægger energi og tid i dine tekster vil resultatet blive langt bedre, end hvis det bare handler om at få teksten ud. Brug tiden på at få kvaliteten helt i top. Det vil belønne sig på både kort og lang sigt.

Googles crawler (og andre søgerobotter) er heldigvis blevet så kloge i dag, at de vurderer tekster på flere hundrede parametre. De bliver kun bedre med tiden, så derfor vil det også være mere fremtidssikret at sikre dig, at den tekst du skriver er kvalitet.

Hav øje for detaljen.

Lad være med at skrive 20 sider om det samme

Et emne kan sagtens have mange underemner, som du kan skrive om. Men lad være med at tro, at du bare kan skrive 20 tekster/sider om det samme emne. Bare fordi du har mange sider om et emne betyder det ikke, at Google belønner dig, tværtimod. Brug hellere energien på at skriv de 20 sider sammen til én (hvis du kan). Så kan Google også bedre vælge den side der skal indekseres på de givne emne for dig.

Lange tekster kan dog hurtigt blive uoverskuelige, så sørg for, at siderne er overskuelige. Brug godt med billeder og del afsnit godt op. Vi er tilbage ved punkt 1. Hvis den besøgende ikke kan finde rundt i teksten, så vil du ikke blive belønnet af Google.

Mange tekster, som ligger på side 1 på Google har mere end 1.000 ord. Så det må du også gerne have.

Brug billeder i dine tekster

Billeder siger mere end 1.000 ord siger man. Du kan dog ikke bare lave en side kun med billeder og forvente at rangere højest i Google. Billeder er et fantastisk redskab, hvis du bruger dem korrekt. Sørg for at dele dine afsnit op med relevante billeder. Det letter læseprocessen for den besøgende og gør det lettere at overskue en lang tekst (som dine tekster jo helst skal være).

Brug billeder i din tekst.

Billederne du bruger skal gerne passe ind i konteksten og de bedste billeder er dem, der illustrerer eller uddyber din pointe. Husk for alt i verden, at du skal have udfyldt ALT-teksten på dine billeder.

Brug de rigtige værktøjer

Der findes i dag et hav af værktøjer, der kan hjælpe dig med at optimere dine tekster til Google. Mange af dem kan give et objektivt bud på, hvad du kan forbedre. Det kan være ting som, hvor lange dine sætninger bør være, eller hvor mange ord teksten samlet set indeholder. Til WordPress er et af de mest udbredte SEO-plugins Yoast SEO. Det er en brugervenlig “guide”, som bl.a. fortæller dig netop de ting.

Hvis du bruger WordPress kan vi varmt anbefale Yoast.

Yoast fungerer som en huskeliste til dig selv. Den sikrer, at du mens du skriver teksten rent faktisk har øje for nogle af de ting, som Google kigger på. Selvfølgelig kan Yoast ikke skrive teksterne for dig. Det kan dog hjælpe med at vise dig nogle ting, som du bør være opmærksom på i dine tekster. I sidste ende betyder det forhåbentligt, at du tager metoderne med dig fremadrettet og begynder at tænke over dem af dig selv.

Kan du få inspiration fra andre?

Kig på, hvordan dem der ligger nummer 1 på dine søgeord gør. Lad være med at kopiere dem, men du må godt lade dig inspirere af, hvad de gør for at ligge der. De har formentlig lange tekster, gode billeder og en teknisk optimeret side. Derfor bør du også stræbe efter det og lidt mere:

  • Sørg for at dine tekster er lange, gode og gennemarbejdede
  • Sørg for at dine billeder illustrerer dine pointer og hjælper den besøgende
  • Din side skal være teknisk optimeret
Opbyg din autoritet

Søgemaskiner vægter autoritet højt. Er du en autoritet indenfor dit felt bør du derfor illustrere dette bedst muligt. Er du ikke så kom i gang med at opbygge autoritet.

  • Hvis du skriver bøger om emnet så fortæl om det.
  • Har I noget unik data I kan fremvise? Gør det.
  • Fremvis, hvordan I har løst kunders udfordringer.
  • Har I gode anmeldelser for tidligere arbejde? Så vis det.

Opbyg tryghed for den besøgende, så fortæller du samtidig Google, at du er en autoritet indenfor emnet.

Ovenstående er nogle af de ting, som du bør være opmærksom på når du skriver tekster på dit website. Ingen, andre end dem selv, kan garantere dig topplaceringer i søgemaskinerne, men du kan selv gøre dit til, at du skubbes i den rigtige retning.

Nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev en gang om måneden for at holde dig opdateret på digitale trends og nyheder indefra.

Seneste artikler
Shopify News – December
Shopify News – November 2023
Shopify News – Oktober 2023
Shopify News – December
Shopify News – November 2023