Publiceret

8. august 2019

Shopify er blandt de mest populære webshopsystemer på markedet, og med god grund. Shopify har gjort det mindre kompliceret at drive webshop. Der er mange fordele ved at bygge din webshop op i Shopify. Vi vil i dette indlæg komme ind på mange af dem, ligesom vi vil belyse de ulemper der kan være for dig. Som med meget andet er det din situation, som afgør, hvorvidt det giver mening med en Shopify-webshop eller ej.

Hvilke fordele er der ved en Shopify-webshop?

Shopify er et forholdsvist let webshopsystem at komme i gang med. I modsætning til nogle af de konkurrerende platforme er Shopifys brugerflade utrolig let at forstå og benytte.

Du behøver ikke være programmør

En af de største fordele, som vores kunder nævner er, at man ikke behøver at være programmør for at sidde i systemet. Menuerne er til at forstå, og de daglige funktioner du som webshopejer skal benytte dig af er lette at gå til og bruge. Rigtig mange af de basale indstillinger er noget, som du selv kan ændre og ikke behøver at have en programmør indover. I teorien vil du også kunne installere et tema og være i gang uden at skulle have hjælp udefra.

Platformen udvides løbende

Shopify er en såkaldt software-as-a-service platform. Det betyder i praksis, at du ikke ejer systemet og den kode der er brugt til funktionerne. Det betyder dog også, at den løbende udvides med nye funktioner, som du kan benytte dig af så snart de bliver frigivet. Dette uden at skulle betale mere end det månedlige beløb du betaler. Selvfølgelig er der forskellige pakker, som indeholder forskellige funktioner afhængig af størrelse. Du skal dog ikke ud og investere mange tusinde kroner for at få udviklet en specifik funktion.

Der er styr på den tekniske SEO

Shopify-teamet har stor fokus på performance. Det betyder også, at platformen løbende optimeres til at overholde de gængse standarder bl.a. indenfor søgemaskineoptimering. Den tekniske søgemaskineoptimering på en Shopify-webshop giver dig derfor et rigtig godt udgangspunkt når du skal igang med søgemaskineoptimeringen. Brugerfladen giver dig også en nem og overskuelig måde at indtaste de relevante SEO-tags på produkter, sider mv..

Support døgnet rundt

Support er en stor fordel ved at placere din webshop på en såkaldt hosted løsning som Shopfiy er. Shopify har 24/7 support, hvilket betyder, at du kan få hjælp fra dem, hvis du står og skal bruge det af den ene eller anden grund.

Hosted løsning

Da Shopify er en hosted løsning betyder det også, at du ikke selv skal stå for at vælge webhotel og have kontakt til en virksomhed, der skal hoste din side. Din webshop hostes på Shopifys servere, og du kan derfor overlade hovedpinen med drift af serveren til dem. Det er inkluderet i det abonnement du betaler.

Hvilke ulemper er der ved en Shopify-webshop

Selvom der er rigtig mange fordele ved at benytte en Shopify-webshop er der selvfølgelig også nogle ulemper sammenlignet med andre systemer.

Låst løsning

I og med, at Shopify er en såkaldt hosted løsning betyder det også, at du ikke har adgang til kildekoden. Modsat andre systemer som WordPress og Magento kan du således ikke få lov til at rette i al koden til backend, ligesom du ikke kan få lov til at ændre i systemets kernefunktioner, hvis du af den ene eller anden grund skulle have lyst til det. Du har heller ikke mulighed for at flytte hele løsningen til din egen server. Hvis Shopify en dag imod forventning skulle gå konkurs og lukke vil du derfor miste hele din webshop. For en god ordens skyld skal vi selvfølgelig nævne, at det ikke er et særlig sandsynligt scenarie.

Der kan være begrænsninger

Afhængig af din virksomhed og dine ambitioner kan du stå i et scenarie, hvor Shopify er for begrænset til dine behov. Hvis du vil have en funktion, som Shopify ikke har er det ikke noget, som du bare lige kan få. Afhængig af, hvad det drejer sig om kan der være en tilføjelse, som kan hjælpe dig, men du kan ende i en situation, hvor du ikke kan få det du gerne vil have. Et nyligt eksempel har været muligheden for multistore. Der har det på Shopify ikke været muligt at have flere butikker / URL’s i samme system. Der har du i praksis skulle have én shop og én administration pr. sprog/side. Det er dog noget, som Shopify har været OBS på og er igang med at implementere. Ventetiden har dog været lang og lignende situationer kan opstå i fremtiden.

Hvad skal jeg vælge?

Det er en stor beslutning når du skal vælge, hvilken platform, som du skal basere din webshop på. Den rigtige beslutning kan spare dig for mange tusinde kroner både nu og i fremtiden. Det giver derfor god mening at undersøge mulighederne og træffe den rigtige beslutning fra start. Hos Pandi Web arbejder vi med Shopify, Magento og WooCommerce (WordPress). Hvis du går og overvejer én eller flere af disse platforme tager vi meget gerne en uforpligtende snak med dig, og rådgiver dig i, hvad du bør vælge. Kontakt os på info@pandiweb.dk for at høre mere.

Abonner på vores månedlige nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev en gang om måneden for at holde dig
opdateret på digitale trends og nyheder indefra.

Fortsæt din læsning

Skriv til os her