Viden
Sådan kan en online konfigurator øge dit salg
Online sofa konfigurator

I et online landskab, hvor konkurrencen kun bliver større både fra ind og udland er det vigtigere end nogensinde at personliggøre kundens oplevelse så meget som muligt. Dette gælder både i måden du går til kundeservice opgaven, men det gælder også i måden du tænker hele oplevelsen, som kunden skal have.

 

Et vigtigt sted er i personliggørelsen af produktoplevelsen. I starten af e-handels eksistens var det vigtigste at have så gode billeder af produktet som muligt. I dag skal du bringe kunden så tæt på den oplevelse, som kunden ville have, hvis de stod i en fysisk butik. I hvert fald, hvis du vil give den bedste og mest personlige oplevelse som muligt. Én måde at gøre det på er ved at tilbyde en brugervenlig online konfigurator til at konfigurere produktet. Hvis denne bliver implementeret rigtigt kan det være med til at gøre kundeoplevelsen langt bedre og mere personlig. Nedenfor giver vi vores bud på, hvordan du kan implementere en online konfigurator på den bedste måde.

 

Hvad er en produktkonfigurator?

Online konfigurator eller produktkonfigurator er en bred betegnelse for en konfigurator, der lader dig sammensætte og se et produkt online. I e-handels spæde start var det primært muligheden for at vælge et produkt i forskellige farver eller størrelser. Denne variantmulighed er selvfølgelig stadig tilgængelig på mange produktkategorier. Der findes dog også produkter, som det har været svært at give den rigtige oplevelse af online. Hvis du eksempelvis har 10 forskellige farver og lige så mange forskellige størrelser til et produkt kan det hurtigt blive svært at præsentere produktet overskueligt online. Her kommer en online produkt konfigurator til sin ret. Her kan du nemlig give kunden en langt mere skræddersyet oplevelse på det enkelte produkt og lidt kliche-agtigt bringe dem tættere på den oplevelse, som de ville få i en fysisk butik.

 

Lad os eksempelvis tage en modulær sofa som et godt eksempel på et produkt, der egner sig meget dårligt til den traditionelle variantviser. En modulær sofa er som navnet antyder… modulær. Så kombinationsmulighederne er pludselig for mange til bare at have i en liste. Læg oveni, at disse sofaer ofte kommer i mange forskellige materialer og farver. Pludselig bliver det endnu mere avanceret og svært for kunden at overskue i en traditionel visning. I øvrigt ville det også være meget dejligt for kunden at kunne se, om den overhovedet kan være der, hvor det var tanken den skulle stå i stuen. En traditionel “størrelsesguide” på produktsiden på webshoppen er ikke længere tilstrækkeligt.

Make Nordic 3D Configurator

Forestil dig så i stedet en oplevelse, hvor kunden kan klikke på de moduler af sofaen, som vedkommende gerne vil have. Herefter kan modulerne rykkes rundt for at prøve forskellige kombinationer. Hele tiden med muligheden for at se i sin stue via AR og i øvrigt få vist målene direkte i oplevelsen. Samtidig kan materiale og farve skiftes løbende uden at kunden skal genindlæse og skifte produktside. Kunden kan så gemme og dele konfigurationen med sin partner, som kan godkende inden køb. Kunden kan også bare vælge at lægge i kurven direkte og købe med det samme. Dét er styrken ved en online produkt konfigurator og det er præcis det vi har gjort for flere møbelbrands herunder Make Nordic og SOFACOMPANY.

 

Ovenstående for SOFACOMPANY og Make Nordic er eksempler på 3D-konfiguratorer. De giver typisk mening for produkter, hvor det gør oplevelsen bedre at kunne komme rundt om produktet. Hvis du eksempelvis sælger maling er behovet for at have en 3D-konfigurator ikke ligeså stort. Her vil et statisk billede med en væg, der skifter farve kunne give ligeså god mening og være mere simpelt at implementere.  Det er derfor vigtigt, at du kigger på dit produkt og  tager stilling til, hvilken type konfigurator, der virker bedst for det.

 

Giver en online produkt konfigurator altid mening?

Ovenstående er selvfølgelig et meget karikeret eksempel fordi det helt åbenlyst er en use-case, der giver mening. Det er næsten en no brainer, at hvis du har en modulær sofa i dit sortiment, så skal du tilbyde ovenstående oplevelse, og hvis du ikke gør det taber du salg på gulvet hver dag.

 

Men der er selvfølgelig også produkter, hvor business casen ikke er så ligetil eller at investeringen ikke giver mening ift. den forbedret kundeoplevelse kunden får.  Et lavpraktisk eksempel er en bærbar computer. Her giver det næppe nok mersalg, at kunden kan få lov at se alle ændringer som de laver i konfiguratoren “live”. Her vil en traditionel variantvælger stadig være tilstrækkelig i langt de fleste tilfælde.

Valg af materiale i konfigurator

What benefits can an online configurator give you as a webshop?

Hvis du som forretning kigger på muligheden for at få en konfigurator til dine produkter er det værd at have for øje, hvad du gerne vil opnå. En konfigurator kan give dig mange fordele, men det er selvfølgelig vigtigt, at det giver de fordele og det udbytte, som du gerne vil have ud af det. Nedenfor kan du se et par af de mest åbenlyse fordele, som en produkt konfigurator kan give din butik:

 

Øget konverteringsrate

Hvem kan ikke godt lide ekstra salg? Hvis du sælger direkte til B2C er et oplagt fokusområde at øge konverteringsraten og det er noget, som en konfigurator kan hjælpe med. Ved at kunne give brugeren mulighed for at tilpasse produktet præcis til sit behov er chancen for, at de konverterer langt større. Det er dog vigtigt, at du sikrer et gnidningsfrit købsflow for kunden så de kan lægge produktet i kurven direkte fra konfiguratoren. Ellers risikerer du at tabe salg fremfor at få flere af dem.

 

Øget in-store engagement og opsalg

Hvis du benytter en konfigurator i dine fysiske butikker kan det give dig muligheden for at fastholde kunderne længere og give dem bedre vejledning igennem en tilpasset løsning. Hvis du også tilbyder konfiguratoren på dit website kan øge konverteringen fra online butik til fysisk butik og omvendt. Hvis du giver kunderne mulighed for at dele det sammensatte produkt på tværs af oplevelserne selvfølgelig.

 

Brug en online konfigurator til at koble din webshop sammen med den fysiske butik

Hvis du både har en fysisk butik og sælger online kan en online konfigurator være perfekt til at binde de to oplevelser sammen. Et konkret eksempel kan være, at kunden starter sin købsoplevelse online, men afslutter den nede i butikken. Traditionelt set har det været svært at koble den rejse sammen for dig som butik. Med en konfigurator kan du give kunden mulighed for at sammensætte produktet online og senere finde det frem nede i butikken og færdiggøre købet der. Dette er en use-case, som SOFACOMPANY eksempelvis benytter sig meget af. I den konfigurator vi har lavet for SOFACOMPANY er der implementeret en “Gem og del”-funktion. Denne er brugbar, hvis man ønsker at dele konfigurationen med et familiemedlem eller lignende inden man køber, men SOFACOMPANYs medarbejdere kan også bruge den til at hjælpe en kunde nede i butikken med at afslutte et køb. Kunden kan selvfølgelig også gennemføre hele købsrejsen online, hvis de foretrækker det.

SOFACOMPANY butik

En anden god use-case til fysiske butikker er, at du kan have en iPad stående med konfiguratoren kørende. Det gør det muligt for kunder i din butik at prøve at sammensætte dine produkter på forskellige måder. På den måde bliver de inspireret og kan bedre forestille sig produktet, som de gerne vil have det. Det kan være med til at øge konverteringsraten i butikken, noget, der traditionelt har været svært at arbejde med og måle på.

 

I de tilfælde, hvor produktet er for kompliceret eller risikoen for fejl er stor uden hjælp fra en fagperson (dig som virksomhed) kan en online konfigurator også være en god start og mulighed for at skabe det rigtige fundament inden køb.

Sørg for at skabe en gnidningsfri købsoplevelse online

Hvis du ønsker at implementere en online konfigurator eller skifte din eksisterende ud så er det vigtigt at kigge på, hvordan du skaber den mest gnidningsfri købsoplevelse som muligt. Det nytter eksempelvis ikke noget, at du skaber en virkelig god konfigurator, men at kunden så skal bestille produktet via en brevdue (du forstår pointet). Konfiguratoren skal selvfølgelig implementeres direkte i dit købsflow så kunden løbende bliver opdateret på prisen og kan placere ordren direkte i webshoppen.

 

Hvis du sælger B2B kan det være, at du ikke tilbyder direkte køb på webshoppen eller lignende, i de tilfælde er det vigtigt, at du lader kunden gemme konfigurationen så den let kan findes frem sendere i købsflowet.

 

Se de 3D-konfiguratorer vi har lavet

Hos Pandi Web er vi blevet så gode (hvis vi selv skal sige det) til at lave online konfiguratorer, at vi har lavet vores firma dedikeret kun til det, The Planner Studio. Nedenfor kan du se et par af de 3D-konfiguratorer vi har lavet til møbelbranchen.

 

Make Nordic Planner
Muuto Planner
SOFACOMPANY Planner

 

Sådan kommer du i gang og det skal du være opmærksom på

Hvis du går med tankerne om at implementere en konfigurator på dit website er det vigtigt, at du overvejer, hvilke produkter det giver mening for og hvordan du gerne vil have oplevelsen skal være. Vi vil typisk anbefale, at du starter med én produktserie og ruller oplevelsen ud her. Således kan du starte småt og begynde at få udbytte tidligt i forløbet. Det gør det også muligt at teste af hvad der virker i din butik i mindre skala.  Når oplevelsen så sidder lige i skabet kan den rulles ud til andre produktserier.

 

Hvis du har behov for rådgivning eller et uforpligtende tilbud på en løsning, så tøv ikke med at tage fat i os nedenfor.

Har du et projekt?
Udfyld nedenstående og lad os hjælpe med dit næste projekt.