Viden
Website Push Notifikationer – sådan bruger du dem

Website push notifikationer er meddelelser som sendes fra et website til modtagernes browser. De minder meget om hvad man kender fra sin mobil, hvor forskellige app’s sender notifikationer. Indholdet kan variere – og bestemmes af afsender. I dette blogindlæg, vil vi kigge nærmere på hvordan du, som webshopejer, kan drage fordel af website push.

Hvordan virker website push notifikationer?

Website push notifikationer udmærker sig ved at have en meget høj klik-rate i forhold til andre kanaler såsom email, sms og social media indlæg. Notifikationerne præsenteres direkte over alt andet indhold på skærmen. De er derfor er sværere at ignorere, og fører altså til større klik-rater. Ydermere er web push notifikationer kendetegnet ved at dukke op øjeblikkeligt hos modtageren, det betyder at du kan kommunikere direkte og med højaktuelt indhold. Fordelene er tydelige i forhold til mere etablerede og brugte kanaler, men hvordan virker det teknisk og hvilke muligheder har man som shopejer?

Helt grundlæggende handler det om at præsentere nye besøgende på din side, for at ’acceptere’ dine notifikationer. Det kan sammenlignes med at man installerer en ny app på sin telefon. Her beder telefonen også om rettigheder til at pushe notifikationer til din startskærm.

Mere præcist kræver det at besøgende på ens side, bliver spurgt om de vil modtage notifikationer fra din shop. Når den besøgene trykker ’tillad’ eller ’accepter’, vil de i fremtiden modtage de forskellige notifikationer du sender ud. Disse accepter bliver gemt i browseren og understøttes nuværende af Edge, Firefox, Chrome samt Safari.

Notifikationerne er redigerbare og kan ændres fra gang til gang. Derved har du en direkte kanal til dine besøgene på din shop. Der hvor det bliver rigtig smart, er at man hverken behøver at opholde sig på din shop – eller overhovedet have browseren åben.

Hvad skal du notificere om?

Det er egentlig op til den enkelte at beslutte hvad du vil sende en push notifikation om. Nogle bruger det til at fortælle om et ekstra godt tilbud – mens andre vil fortælle om nye varer der er kommet på lager. Lige præcis hvilken notifikation der er mest effektiv for dig er svært at fortælle. Der findes dog nogle generelle retningslinjer, som du kan tænke over inden du sender ud.

Tydeligt budskab
Det er vigtigt at du har et klart formål med din besked. Ofte bliver der givet meget kort opmærksomhed til notifikationerne, hvorfor det er vigtigt at du er direkte med dit budskab.

Vær præcis
Teksterne i notifikationerne kan og skal ikke være specielt lange. Dette hænger sammen med ovenstående, men også at der er begrænsning på antallet af tegn der bliver vist. Typisk bliver der blot vist mellem 40 og 120 tegn i notifikationerne, afhængigt af hvilket medie de bliver læst fra.

Brug begrænset tilgængelighed i din kommunikation
Et brugbart redskab til at reagere på din notifikation, er at give dem et tilbud de bliver ’nødt’ til at reagere på. Eksempelvis kan du give et tidsbegrænset tilbud på en populær vare, som man bare ikke gå glip af.

Brug ”det gør de andre” til at lokke
Ellers kan du med fordel drage nytte af ’bandwagon-effekten’. Det som alle andre vil have, vil den potentielle kunde nok også gerne have? Overskrifter som ”1000 kunder har allerede bestilt vores nye vintersko” eller ”Dette produkt er vores mest populære i Marts” vil give dine potentielle kunder et indtryk af, at de bestiller et produkt som andre allerede har ’vurderet’ som værende godt.

Hvornår skal du sende website push notifikationer?

De notifikationer du sender vil blive vist med det samme hos modtager. Det er derfor super vigtigt at tænke over hvornår du sender. En notifikation der sendes ud tirsdag nat kl. 04 med et kort-fristet tilbud på sommerferierejsen, vil nok ikke have samme effekt som et en-dags tilbud på kopipapir der sendes mandag morgen. Det kan derfor være en god idé fx at undersøge hvornår folk typisk handler på din shop – og så sende notifikationen ud eksempelvis en halv time før.

Yderligere skal du være opmærksom på tidsforskelle, hvis du sælger til andre lande end kun Danmark.

Hvor ofte skal du notificere?

Spørgsmålet om hvor ofte går igen fra mange andre marketingskanaler. Hvor ofte skal jeg have tilbud, hvor ofte kan jeg tillade mig at sende en email, osv. Det ’rigtige’ svar er blevet diskuteret et utal af gange af specialister verden over, dog uden at nå til enighed.

Website push notifikationer er, som tidligere nævnt, en af de kanaler med højest klik-rate, hvilket kan kædes til den store synlighed det får hos brugerne. Dette betyder muligvis også, at følsomheden overfor hyppighed er en smule større end ved eksempelvis email. Der findes dog ingen tal eller analyser endnu, da teknologien stadig er relativt ny. Det er derfor en god idé at holde øje med notifikationerne og selv evaluere hvor stor en succes de er. (mere om dette, tracking, i sidste afsnit)

Eventuel segmentering

Hvis du driver en shop med mange forskellige typer varer, kan det være en idé at segmentere dine notifikationer. Da kanalen er så direkte vil nogle måske framelde sig igen, hvis indholdet gang på gang er irrelevant for dem som kunder. Hvordan det giver mest mening for dig at segmentere, afhænger af hvilken type shop du har. Dette kunne dog eksempelvis være på baggrund af køn, alder, hvor ofte de besøger din side, gentagende besøg o. lign.

Hvordan ved du om dine notifikationer virker?

For at kunne fastslå om dine notifikationer virker, bliver du nødt til at evaluere den effekt de giver. Dette kaldes også tracking. Den mest brugte tracking er ofte klik-rate – altså hvor mange der rent faktisk trykker på den notifikation du sender ud. Ved at sammenligne klik-rater på forskellige notifikationer, kan du danne dig et overblik over hvilke overskrifter og brødtekster der virker bedst. Det er dog samtidigt vigtigt ikke kun at få folk ind på siden. De besøgende skal blive til kunder. Derfor kan det være en god idé at kigge på hvorvidt de produkter du ’pusher’ rent faktisk også sælgere mere end normalt.

Et yderligere værktøj der kan bruges til at evaluere din performance er Google Analytics. Dette værktøj giver en lang række af målbar feedback baseret på dine kunders ageren på din side. Sørg for at bruge et source-tag i dine links så du kan måle konverteringsrate på forskellige notifikationer.