Viden
Vi forklarer teknikken så du forstår det

Vi er tekniske eksperter. Det er vores kunder ikke, og derfor er vi det perfekte match. Som kunde kan det være svært at tage beslutninger om platform, programmeringssprog og teknologi. Derfor gør vi en ære ud af at forklare de væsentligste ting i termer, som kan forstås af rigtige mennesker. De ting som ikke er væsentlige vil vi som udgangspunkt ikke forklare medmindre du som kunde virkelig gerne vil kende hver enkelt detalje af den teknologi der er under motorhjelmen. Oftest vil du som kunde dog blot have noget, som virker efter hensigten og som er optimeret til dit specifikke behov. Det vigtigste er, at det som du får leveret opfylder behovene og kan vedligeholdes og driftes i mange år frem. Derfor fokuserer vi altid på, at snakke om dit website i ord du kan forstå og med fokus på din forretning.

Det er ligesom at bygge et hus

Det er lidt mere håndgribeligt at snakke om bygningen af et hus når vi snakker opbygningen af et nyt website. Processen kan langt hen ad vejen sammenlignes. Det første man skal tage stilling til inden man går i gang med at bygge et hus er følgende:

  • Hvilke rum skal huset indeholde? // Hvilke sider skal din hjemmeside indeholde?
  • Hvor store skal de være og hvordan skal de indrettes? // Hvor meget fokus skal de enkelte områder tage på hjemmesiden og skal du have videoer, billeder eller tekst på dem?
  • Hvilke rum skal være ved siden af hinanden for at det er lettest at klare dagligdagens opgaver? // Hvilken vej skal dine kunder tage igennem dit website, og hvordan leder vi dem bedst muligt den vej?

Akronym junglen

I forbindelse med websites er det også uundgåeligt at snakke om de mange forskellige akronymer der konstant florerer – CSS, HTML, XML, JS, SEO.

  • CSS – Cascading Style Sheets. Det æstetiske element. Her bestemmes hvordan man ‘ser og føler’ websiden.
  • HTML – HyperText Markup Langague. Det grundlæggende der styrer struktur på et website. Det er ligesom skelettet på et hus, det skal være på plads før man overhovedet kan tænke på farve og vindueskarme.
  • SEO – Search Engine Optimization. Her indrettes siden så søgemaskiner forstår indholdet og derved give præcise henvisninger.
Valg af CMS er subjektivt

CMS – content management system, er en del af den motor, som din hjemmeside er placeret på. Det er valget af CMS der definerer, hvilke funktioner, som du får med ud af boksen. Hos Pandi Web benytter vi os oftest af WordPress. Det har et brugervenligt administrationspanel, som er let for den almindelige bruger at navigere i. For os udviklere er det let og hurtigt at udvikle i, hvilket i sidste ende giver en langt mere fleksibel løsning.

Hvis der er tale om en webshop falder vores valg oftest på Magento. Det er en webshop-platform, som ud ad boksen har langt de fleste funktioner en webshop har behov for. Det er muligt at skræddersy en Magento-webshop lige præcis til kundens behov, og det har vi ofte behov for. Hvis kunden har brug for en mindre løsning og ikke har de store krav til udvidelse af funktionalitet vil valget oftest være Shopify.

Vedligeholdelse er vigtigt

Web, koder og software udvikler sig konstant, hvilket betyder, at du også bliver nødt til at tage stilling til hvordan du vedligeholder din side. Det kan sammenlignes med en cykel, hvor kæden skal holdes smurt, vaskes og måske endda have lappet et dæk. Hvis man i for lang tid ikke sørger for dette, vil cyklen til sidst gå i stykker og skal erstattes af en helt ny. Dette er væsentligt dyrere og mere besværligt end at investere i den mindre vedligeholdelse det kræver, at holde cykel i god stand i lang tid.

Hvad koster en hjemmeside?

Det er nok det spørgsmål, som vi oftest får. Det er der som sådan heller ikke noget problem med. Det er dog ikke et spørgsmål der kan besvares før ovenstående proces er gennemgået. At stille spørgsmålet inden svarer til at spørge “Hvad koster en bil?”. Svaret vil variere afhængig af hvilken bil, hvilket mærke og hvilket ekstraudstyr. Vi har lavet hjemmesider fra 15.000 og op over 1 mio.