Viden
9 tips til e-commerce automation i din Shopify-webshop

Automation er en vigtig del, hvis du vil have succes med din e-commerce forretning. Ved at automatisere processer, der giver mening, i din Shopify-webshop kan du spare tid, øge effektiviteten og forbedre din indtjening. Det sikrer samtidig, at du kan bruge tiden på at vækste din forretning fremfor på manuelt og repetitivt arbejde. I dette blogindlæg gennemgår vi 9 tips til e-commerce automation, der kan hjælpe dig med at optimere din webshop og i sidste ende vækste din forretning.

1. Automatisering af e-mail marketing

E-mail marketing er en kraftfuld måde at engagere dine nuværende og fremtidige kunder på. Ved at automatisere e-mail marketing kan du sørge for at holde kontakten med dine kunder og sørge for, at de modtager relevante tilbud og opdateringer. Det kan hjælpe dig med at være top-of-mind og være til stede når de er klar til at købe. Et par eksempler på automatiske e-mail flows kan være:

  • Velkomstserie til nye tilmeldinger
  • Opfølgende mails efter køb (Kan bruges til at bede om anmeldelser eller måske at opsælge inden du har sendt varen).
  • Tilbud og kampagner til tidligere kunder for at sælge til dem flere gange
  • Forladt kurv mails for at få kunder til at gennemføre køb.

De fleste e-mail-systemer understøtter efterhånden ovenstående flows, og med dem kommer du langt.

2. Automatiser din lagerstyring

I bund og grund er den vigtigste ting ved lagerstyring at sikre, at du hele tiden har overblikket så du har de rigtige varer til salg og dine kunder kan modtage de varer, som de køber.

Automatisering af lagerstyring kan hjælpe dig med at minimere lagerfejl, reducere overskydende lager og forbedre kundeoplevelsen. Et godt eksempel kan være at koble din webshop sammen med dit regnskabsprogram/ERP-system. På den måde kan du sikre, at lageret bliver opdateret løbende når du får nye varer på lager eller hvis du sælger udenom din webshop. Pairy kan bl.a. hjælpe dig med dette.

3. Automatiser ordrehåndtering og forsendelse

Automatisering af ordrehåndtering og forsendelse kan reducere manuelt arbejde og fejl. Brug en app som Webshipper til at automatisere oprettelse af forsendelsesetiketter og opdatering af lagerbeholdning. Webshipper kan også løbende sørge for at holde dine kunder opdateret omkring ordreprocessen så de hele tiden ved, hvor langt deres pakker er. Der findes en del apps som Webshipper, så vælg den der passer til din forretning og dine behov.

4. Automatiser kundeservice

Kundeservice er en vigtig del af enhver webshop, men det kan være tidskrævende at besvare alle henvendelser manuelt, hvis du har mange ordrer og henvendelser. Der findes flere måder, hvorpå du kan lette håndteringen af kundeservice. Chatbots er kommet langt, men de fleste vil stadig foretrække at tale med et menneske. Værktøjer som Zendesk eller Intercom. Flere af de værktøjer udvider med AI-understøttelse, som gør det muligt at få hjælp til at besvare dele af de henvendelser du modtager. Hos Pandi Web kan vi også hjælpe dig med skræddersyede integrationer til AI-værktøjer, hvis du ønsker at automatisere kundeservicen yderligere. Kontakt os på [email protected] for at høre mere.

5. Automatiser indhold til sociale medier og markedsføring

Sociale medier og content marketing er vigtige kanaler for at tiltrække nye kunder og involvere de eksisterende. Det kan være en god idé at planlægge indholdet til de forskellige platforme for at sikre dig, at det bliver gjort. Du kan bruge værktøjer som Buffer eller Hootsuite til at planlægge opdateringer på dine forskellige SoMe-kanaler. Det kan hjælpe dig med at spare tid og ved at planlægge mange posts ad gangen sikrer du, at der sker en kontinuerlig strøm af opdateringer.

6. Automatiser anmeldelser og kundefeedback

Gode anmeldelser af dine produkter og din service skaber social proof, som igen kan være med til at skaffe flere kunder. Derfor kan det være en god idé at få sat indsamlingen af disse i system. Ved at integrere et værktøj som Trustpilot i din e-mail udsendelser kan du eksempelvis sætte din indsamling af anmeldelser på automatpilot. Det er dog vigtigt, at du sørger for at svare på anmeldelserne (både de gode og de dårlige). På den måde kan potentielle kunder se, at du tager service alvorligt. Det kan også være en god idé at indsamle produktanmeldelser på de enkelte produkter. Det kan hjælpe med at overbevise potentielle kunder om at købe et specifikt produkt. Det kan relativt nemt sættes op i din Shopify-webshop.

7. Automatiser dine priser.

Dynamiske priser kan hjælpe dig med at holde dig konkurrencedygtig og maksimere din indtjening. Automatiske priser kan bl.a. virke ved at scanne dine konkurrenters priser og sætte dine priser derefter. Det er dog vigtigt at sætte regler op således, at du ikke får sat priserne ned under, hvad der kan betale sig for dig.

8. Sørg for at segmentere dine kunde

Det er vigtigt, at du segmenterer dine kunder (og potentielle kunder) i dit marketingværktøj. På den måde kan du sikre, at du sender så mange relevante budskaber som muligt til dine følgere. Dette sikrer i sidste ende, at du får solgt mere da du oftere rammer rigtigt med relevante budskaber. De fleste mail-systemer understøtter segmentering på baggrund af købshistorik, demografik mv..

9. Rapportering og analyse

Det er vigtigt, at du løbende holder øje med, hvorvidt dine tiltag virker eller ej. Dette kan automatisk rapportering hjælpe dig med. Det vil sikre dig et bedre overblik over, hvor det går godt og hvor du bør sætte ind. Shopify kommer ud af boksen med et rigtigt stærkt rapporteringsværktøj, men det er vigtigt, at du benytter dem bedst muligt og regelmæssigt. Derfor kan automatiske rapporter sendt til din mail sikre, at du løbende får indblik fremfor, at du selv skal huske at tjekke.

 

Automatisering er en vigtig del af enhver succesfuld e-handelsvirksomhed. Ved at automatisere processer, der giver mening, kan du forbedre produktiviteten og spare tid i hverdagen. I ovenstående blogindlæg har vi gennemgået 9 tips til, hvordan du kan komme i gang med automatisering i din Shopify webshop. I takt med at din virksomhed vokser, bliver det vigtigere at automatisere så mange processer som muligt. Hvis du har behov for rådgivning og gennemgang af dit setup kan du altid tage fat i os på [email protected] for en uforpligtende snak.

Seneste artikler
Shopify News – December
Shopify News – November 2023
Shopify News – Oktober 2023
Shopify News – December
Shopify News – November 2023