Viden
Til bureauer: Husk at lægge vedligeholdelse ind i budgettet

Hos Pandi Web arbejder vi sammen med en lang række reklame- og kommunikationsbureauer, hvor vi fungerer som teknisk rådgiver og samarbejdspartner. “Til bureauer” er en serie af artikler, hvor vi forsøger at kaste lys på nogle af de spørgsmål vi oftest får stillet fra disse samarbejdspartnere. Vi håber det kan gøre arbejdet lettere for både eksisterende og kommende samarbejdspartnere. Se en fuld liste over indlæg i serien her.

Det er set en del gange efterhånden. Kunden får lavet et nyt og flot website, men glemmer at få det vedligeholdt. Det ender i sidste ende ud med, at siden bliver forældet og i de værste tilfælde kan en side ende med at blive hacket. Der er flere dele af vedligeholdelse som kan være væsentlig at informere kunden om.

Sikkerhed på hjemmesiden

De fleste løsninger bliver i dag bygget i open-source systemer. Hos Pandi Web bruger vi primært WordPress og Magento. Fordelene er mange ved disse løsninger, men der er også ulemper. Den største ulempe er, at open-source løsninger er mere sårbare overfor hackerangreb fordi systemets generelle kode er kendt af andre, der også udvikler i dem. Derfor er det vigtigt, at kunden informeres om, at siden løbende skal opdateres for at lukke sikkerhedshuller. Det tager oftest maksimum et par timer om måneden at stå for disse sikkerhedsscanninger og opdateringer, men det er altid en god ide at informere kunden fra starten, så de ikke får ubehagelige overraskelser i indbakken.

Monitorering af performance

Det nytter ikke noget at lancere en ny løsning og så ikke måle på, hvorvidt den virker eller ej. Hos Pandi Web tilbyder vi derfor en monitoreringspakke. I denne installerer vi et såkaldt heatmap, som vi løbende analyserer. Ud fra dette konkluderer vi, hvad der virker, og hvad der ikke gør. På baggrund af denne vurdering vil kunden således modtage konkrete optimeringsforslag til platformen løbende.

SEO

Vi optimerer selvfølgelig nye sider til SEO og sørger for at indsætte de rigtige tags mv.. Det kan dog være en god ide at sælge kunden en årlig SEO-gennemgang af deres nye hjemmeside. SEO-landskabet udvikler sig løbende, og det er derfor vigtigt at følge med i nye tiltag.