Selvom alt i disse dage drejer sig om responsivt design og optimering heraf, så bør fokus fortsat være på desktop-versionen af din hjemmeside.
Gary Illyes fra Google har i et nyt interview bekræftet, at Google primært vurderer din desktop-version til dine resultater på søgemaskinen (også de mobile). I teorien betyder det, at du kunne have indhold om Batman på din desktop-version og indhold om Superman på din mobilversion. Når en bruger så søgte din hjemmeside frem på Google ville den komme frem på Batman søgninger og ikke Superman. Selv hastigheden på dit desktop site er den Google vurderer ud fra selv på de mobile søgninger. Det eneste Google i skrivende stund tager med i algoritmen fra din mobilside er brugervenlighedstesten.
Selvom det tilsyneladende er let at snyde søgemaskinen mener Illyes dog ikke det er noget der bliver gjort. Google kan, hvis de vil, gå ind og straffe sider, der udnytter det, men det har der endnu ikke været behov for.
Den næste faktor der bliver regnet med i algoritmen bliver hastigheden på dit mobilsite, så det bør nok være her du sætter ind, hvis din side allerede er mobilvenlig. Du kan teste hastigheden på din side via Google her.
Det har tidligere været overvejet fra Googles side, hvorvidt man skulle have et separat mobilindeks eller ej, men indtil videre er den beslutning altså ikke blevet taget, og spørgsmålet er om den nogensinde bliver det.
Hvordan optimerer jeg bedst mit mobilsite til Google?
Når du skal optimere dit mobilsite til Google er der en række faktorer du skal være opmærksom på først og fremmest (ift. din Google-vurdering):
1. Trykbare elementer skal have den rigtige størrelse (stor nok til at trykke på med fingeren)
2. Teksten skal være læselig (stor nok)
3. Indholdet skal være tilpasset skærmen og der skal således ikke være sidelæns scrollbar
Det er dog også vigtigt at være opmærksom på, at du skal lave din side så dine besøgende gider at benytte den. Du skal lave siden til dem med Google i baghovedet og ikke lave siden til Google med brugeren i baghovedet.