Dette er et gæsteindlæg skrevet af tekstforfatter Majbritt Lund
Overvejer du en ny digital løsning? Måske en ny hjemmeside, en webshop eller en samlet integration af flere digitale løsninger? Så er det vigtigt, at du har styr på din målgruppe. For jo mere præcist du kender målgruppen, jo bedre kan du arbejde med din samlede forretningsstrategi – både ift. webløsninger, din øvrige markedsføring, produkter, service m.m.m.
Sælger et produkt ikke som forventet, kan du analysere, hvor fejlen er, og rette den:
Skal produktet optimeres?
- Dækker det kundens fulde behov?
- Er det for avanceret/simpelt/dyrt/billigt?
- Er kunden selv klar over, at han har brug for det?
Halter markedsføringen?
- Er hjemmesiden professionel nok?
- Er du aktiv nok på de sociale medier? Hvilke sociale medier er din målgruppe på?
- Er din USP tydelig, så kunderne let kan se, hvorfor de skal vælge dit firma?
Er det nemt for kunden at foretage købet?
- Kan han nemt købe produktet i din webshop?
- Foretrækker han et fysisk møde eller en telefonsamtale, før han tager stilling?
- Kan han købe, hvis han får mulighed for at afklare et enkelt faktuelt spørgsmål i en chat?
Kan du svare på de spørgsmål, bliver du mere overbevist om, hvorvidt en ny webshop er den rette løsning, og hvordan den skal udvikles, før du bestiller den.
F.eks. er det relevant, om din målgruppe handler via en mobiltelefon og foretrækker en mobilpay løsning, eller om han ofte sidder ved en computer og let kan taste diverse kontooplysninger ind. Evt. på sit arbejde.
Du ved også, om du skal ændre andre steder på din hjemmeside, på din telefonservice eller i dine markedsføringstekster. Alene ved at kende målgruppen.
Du kan præcisere din målgruppe med nogle af spørgsmålene her:
- Handler kunden b2b eller b2c?
- Hvor meget ved kunden om det, han skal købe?
- Kender kunden dine fagord?
- Kan kunden købe på egen hånd, eller skal han cleare købet med andre? Evt. sin chef eller ægtefælle?
- Er kunden impulsiv eller grundig?
Højst sandsynligt har du mange forskellige kunder i dag. Sammenfat karakteristika for de kunder, du gerne vil have flere af.
Mange frygter at gå glip af salg ved at snævre målgruppen ind. Men øvelsen handler ikke om at sælge til færre. Udelukkende at målrette din markedsføring mod færre, så du fremover kan ramme de rette præcist.
Du kan sagtens sælge bredere. Og når du sælger til dem, der ikke tilhører din primære målgruppe, sikrer din tydelige markedsføring, at kunderne ved, hvad de forvente, så du undgår, at de bliver skuffede.
Selv afviser jeg regelmæssigt tekstforfatteropgaver, fordi jeg ikke tror, at nye tekster vil være løsningen. Til dels fordi jeg kan se, at målgruppen er uklar. Det kan jeg både se, fordi jeg har specialiseret mig i segmenteringsmodellen emotionelle kundetyper, og fordi mine tekstforfatterøjne kan se på lang afstand, at det vil blive svært at skrive teksten.
Ram præcist med emotionelle kundetyper (h)
Emotionelle kundetyper er en model, hvor alle kunder er inddelt i 4 arketyper, og virksomheden vælger én kundetype og fokuserer på denne i såvel produktudviklingen som i markedsføringen.
Hver kundetype opfatter sig selv på hver sin måde:
- Impulsiv og nytænkende
- Omsorgsfuld og følsom
- Målrettet og succesfuld
- Grundig og loyal
Med valget af kundetype får du en model for, hvordan du bedst muligt rammer den specifikke kundetype med din markedsføring.
Eksempelvis om teksterne skal være lange eller korte. Grundige eller sjove.
Eller om det grafiske skal være klassisk, stilfuldt eller eksperimenterende.
Derfor får du lettere ved at ramme målgruppen, og du kan fremover markedsføre dig efter din kundetype i stedet for individuelle holdninger fra resten af markedsføringsafdelingen eller din chef. Fremover bliver fokus kun, hvad der virker for kundetypen. Du kan læse mere her.
Kort om skribenten: Majbritt Lund er uddannet journalist på Danmarks Journalisthøjskole og har drevet sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007. Her rådgiver hun kunder om deres målgruppe, USP og markedsføringsstrategi, skriver SEO-tekster og nyhedsbreve og underviser kunderne i at skrive selv.2017 blev hun som en af de første i verden certificeret i emotionelle kundetyper.