Hvis du bruger dit website professionelt er der en god sandsynlighed for, at du også benytter dig af et eller flere systemer til at samle leads op til din mailingliste. Hvis du ikke gør er det i hvert fald noget du bør overveje. Men hvordan gøres det bedst og hvilke systemer kan man bruge? Det dykker vi ned i i dette indlæg.
Hvilket system skal du bruge til dit nyhedsbrev?
Det vil typisk være et svært spørgsmål at svare på uden at kende dine behov og din forretning. Nedenfor har vi listet et par af de oplagte muligheder og et par af de gængse usecases, som vi ser i vores daglige arbejde med dem.
Mailchimp
Mailchimp er formentlig det mest kendte system til at skrive og sende nyhedsbreve. Det er både virksomhedens styrke og forbandelse på samme tid. Mailchimp har nemlig udviklet sig til at kunne meget mere og kan derfor sagtens passe til mere komplicerede setups. Med Mailchimp er det muligt at sætte avancerede mailflows op baseret på en lang række kriterier. Det er generelt et godt all-around system til dig der har et meget bredt behov. Samtidig er det let at gå til, hvis du bare gerne vil begynde at indsamle emails og sende nyhedsbreve.
Active Campaign
Active Campaign er ved første øjekast et lidt mere avanceret værktøj end Mailchimp, også selvom Mailchimp kan mange af de samme ting. Active Campaign er især stærkt til B2B og har bl.a. indbygget mulighed for at notere lead-værdier og håndtering af salg. Derfor vil vi anbefale Active Campaign, hvis du arbejder med B2B og har en ordreværdi af en anseelig størrelse.
Klayvio
Klayvio er et af de bedste (hvis ikke dét bedste) mailsystem du kan bruge, hvis du har en webshop. Klayvio kan integreres med de fleste webshopsystemer og herefter kan du begynde at sætte unikke flows og købsrejser op baseret på produkt- eller ordredata. Det kan varmt anbefales, hvis du vil arbejde seriøst med din købstragt og opsalg til kunderne på din webshop.
Hvordan skal mailsystemet integreres på din hjemmeside?
Afhængigt af dine behov kan integrationen til dit mailsystem være mere eller mindre kompliceret. Hvis du “bare” har behov for at samle mails op via en formular i footeren (eksempelvis) vil de fleste systemer lade dig embedde en form på hjemmesiden, hvor dine besøgende kan udfylde sine oplysninger og ryge direkte på din liste. En sådan implementering bør være ret hurtig for enten dig eller din udvikler. Som de fleste ved er det dog sjældent i sig selv nok. Jeg har endnu til gode at se et sted, hvor en sådan formular implementeres 1:1 fra systemet og listen efterfølgende er blevet oversvømmet med sign ups. Det ville være dejligt, hvis det var sådan det fungerede, men de besøgende skal selvfølgelig have et incitament til at skrive sig op til din liste. Det er en disciplin i sig selv, men du skal give de besøgende noget, der er nok værd til, at de har lyst til at skrive sig op.
Derudover skal indpakningen også være i orden. Hvis du går op i dit website og at det er on brand, så skal e-mail formularen selvfølgelig også være det. En måde at få den til at være det er at få lavet en native-integration på dit website. Dvs. en formular der sender leads ind i mailsystemet via API’et og ikke via en hosted form. Det kan enten gøres direkte via diverse plugins eller via en leadindsamler (eksempelvis danske SleekNote). Afhængigt af system og ønsker kan det også være nødvendigt at lave en skræddersyet integration til mailsystemet. Det er her vi kommer ind i billedet.
Skal jeg lave content upgrades?
Hvis du arbejder meget seriøst med indhold på dit website (eksempelvis via en blog, hvor du selvfølgelig deler en masse god viden ud), så kan det være en idé at arbejde med såkaldte content upgrades for at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Det fungerer i praksis således, at du skriver en artikel om et givent emne (det kunne være integrationer til mailsystemer) og så lægger du en form ind i indlægget, hvor de besøgende får mulighed for at aflevere sin e-mail imod, at de får tilsendt et uddybende white-paper om emnet. Her ville det selvfølgelig være genialt, hvis det var det vi havde gjort i dette indlæg. Det kan være det kommer med tiden. Det er også et flow, som kan sættes op i de fleste e-mailsystemer.
Ovenstående var vores take på, hvordan du kan komme i gang med at integrere dit mailsystem på din hjemmeside og begynde at samle leads op. Listen med systemer og muligheder er langt fra udtømt i ovenstående. Hvis du har behov for sparring og hjælp er du altid velkommen til at tage fat i os på [email protected].