Projekter
Sådan brugte vi augmented reality til vores reward-system

Hos Pandi Web har vi hvert år et såkaldt reward-system internt i virksomheden. Ganske enkelt går det ud på, at vi hver måned belønner hele organisationen baseret på seneste måneds performance. Rewards kan være alt fra en tur på ølbaren til nyt planter på kontoret. Fælles for dem alle er dog, at de er valgt af fællesskabet. Det første år (2017) havde vi en plakat, hvor alle rewards var foruddefineret. Der var så en række achievements på plakaten, og når vi nåede en achievement udløste det en reward. Alle rewards var valgt ud fra en pulje af ideer vi havde i starten af året.

Selvfølgelig skulle den være digital

I år 2018 valgte vi så at tage systemet skridtet videre. Vi er en digital virksomhed, så selvfølgelig skulle vores reward-system også være det. Augmented Reality er en af de store trends på web i øjeblikket og derfor besluttede vi, at systemet skulle være lavet som AR Progressive Web App. Det er et fint ord for, at det er et website med indbygget AR-elementer, som kan gemmes på og næsten fungere som en Native-app på telefonen.

Det fungerer i praksis således, at vi hver måned vælger 3 rewards ud fra vores pulje af rewards. De rewards der bliver valgt afhænger af, hvor stort et overskud, der har været måneden før. Jo større overskud, jo større rewards.

De 3 rewards, som bliver udvalgt kan medarbejderne stemme på. Det kan de i praksis ved at gå ind på webappen (eller webadressen) på deres telefon. Denne beder om adgang til kameraet. De kan så på vores plakat i køkkenet få vist de 3 rewards illustreret med et 3D-billede og en tekst. Ved at trykke på den reward de helst vil have kan de afgive deres stemme. Når en afstemningsperiode er slut udnævnes der så en vinder. Vinderen er den, som flest medarbejdere har stemt på.

Hvad med næste år?

Vi har ikke besluttet os for, hvad vi gør med næste års reward-system endnu. Det kan være, at vi lader AR-systemet køre et år mere, men der er også andre ideer på tegnebrættet i øjeblikket. Reward-systemet vil dog altid blive et sted, hvor vi leger og eksperimenterer med nye teknologier. Det er sjovt for medarbejderne og selve systemet er også med til både at skabe motivation og fællesskab i virksomheden. Vi synes traditionelle målsætninger er kedelige, og derfor er vi glade for, at kunne gøre det på vores egen måde.

Nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev en gang om måneden for at holde dig opdateret på digitale trends og nyheder indefra.

Seneste artikler
Sådan brugte vi augmented reality til vores reward-system
Sådan brugte vi augmented reality til vores reward-system