Viden
Optimer hastigheden på din hjemmeside

Der er ingen tvivl om, at hastigheden på din hjemmeside altid har været et vigtigt parameter. Som tiden er gået er det kun blevet endnu vigtigere. Folk har ikke tålmodighed til at blive hængende, hvis ikke de får det hele serveret lige med det samme. Hvis du mangler bevis for, at hastigheden er et område du ikke kan ignorere, så kan du bare kigge på Google. Her er man begyndt at straffe hjemmesider, der ikke er hurtige nok. Derfor kan du ikke blot miste de besøgende når de besøger siden. Du kan også miste dem allerede inden de når til din side.

Hvor skal jeg begynde?

Det første du skal gøre er at finde ud af, om der er overhovedet er et problem for dig. Google har udviklet sit eget værktøj til at måle din sides præstation, det kan du finde her. Hvis du først skal i gang med at bygge en ny side nu, så sørg for at dem der skal lave siden har hastighed for øje når de udvikler den. Det koster formentlig en mindre investering til at starte med, men investeringen er helt sikkert tjent hjem i det lange løb. Du bør sigte efter en performancegrade på Google på over 85, men jo højere jo bedre.

Det næste værktøj du kan bruge er Pingdom Tools (husk at vælge en lokation tæt på, hvor din server befinder sig for det mest præcise resultat). Det viser en smule mere uddybende data og kan give lidt mere konkret at gå i krig med end Googles værktøj. Load-tiden på din side skal gerne under 2 sekunder. Jo længere ned du kan komme jo bedre.

Cloudflare er også et must når nu vi er i gang med optimeringen. Ved at styre dit domæne via Cloudflare kan du nemlig aktivere caching på navneserver-niveau. Det betyder, at Cloudflare kan gemme og servere en statisk version af siden til brugeren. Det er hurtigere end hvis indholdet først skulle indlæses på serveren. Hvis dit indhold skifter ofte (eksempelvis på en nyhedsside) kan du ikke udnytte det 100%. Du kan dog stadig få lagret de statiske elementer og renderet dem hurtigere end de ellers ville være blevet. Standardversionen af Cloudflare er gratis at bruge, og der er ingen god grund til ikke at udnytte det.

 

 

De lavthængende frugter

De steder vi ofte ser, at der ved en hurtig indsats kan hentes en hel masse er bl.a. ved at optimere billederne på hjemmesiden. Oftest tænker du som bruger ikke på at komprimere filstørrelsen inden du uploader billedet. Mange gange vil det således være langt større end det bør være når vi taler web. Næsten alle billedprogrammer kan i dag komprimere et billede uden det kvalitetsmæssigt mister noget visuelt på web. Pingdom er her god til at fortælle dig, om der er nogle billeder du har glemt at komprimere inden du lagde dem på hjemmesiden.

Cloudflare er et andet sted, hvor du hurtigt kan få en stor effekt. Udover at kunne gemme din hjemmeside statisk har cloudflare også en lang række andre muligheder out of the box. Du kan bl.a. opsætte krypteret forbindelse (SSL) og minimere dine asset-filer inden de leveres til brugeren (og så de stadig er læsbare når der skal videreudvikles).

Plugins og andet fyld

Et sted der formentlig også er en hel del at hente er på plugin-siden. Mange gange ser vi, at der her ligger deaktiverede eller ikke-brugte plugins og hiver performance ned. Der kan med fordel ryddes ud her, så din løsning ikke sidder og bruger unødvendige kræfter på at indlæse overflødige plugins mv.. Kig også gerne under ubenyttede temaer, der måtte være installeret. Her kan det også give god mening at rydde ud, så det kun er det aktive tema, der er installeret. Hvis du en dag ønsker at skifte tema bør det installeres og testes af på en testserver fremfor at være installeret side om side med et andet tema på live.

Udover at kunne hjælpe med performance er ovenstående også gode tiltag for at sikre din hjemmeside.

Husk du aldrig er færdig

Du skal betragte din hjemmeside som dit virtuelle butiksvindue. Du bliver derfor aldrig færdig. Der vil altid være ting du kan optimere og rydde op. Hastigheden er dog en af de ting, som du altid skal have i baghovedet når du laver nye tiltag på din side. Husker du hastigheden er du allerede godt fra start.

Hvis du gerne vil gå mere i dybden med området har vi hos Pandi Web udviklet vores eget værktøj, Pandi Audits. Her bruger vi en række forskellige værktøjer til at indsamle data og holder disse op mod hinanden og generelle benchmarks. Slutresultatet er en rapport med fokuspunkter i prioriteret rækkefølge.

 

Nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev en gang om måneden for at holde dig opdateret på digitale trends og nyheder indefra.

Seneste artikler
Shopify News – December
Shopify News – November 2023
Shopify News – Oktober 2023
Shopify News – December
Shopify News – November 2023