Publiceret

7. maj 2019

Hos Pandi Web skræddersyer vi løbende integrationer mellem systemer for at effektivisere virksomheders workflows. I dette indlæg stiller vi skarpt på en af de integrationer, som vi har udført for nyligt.

Effektivisering af dropshipping

Vi blev kontaktet af Navisco.dk, der ønskede automatisk synkronisering af deres produktkatalog. Navisco sælger via dropshipping og køber således deres produkter hos en leverandør når ordren bliver lagt i shoppen. Ordren sendes så direkte fra leverandøren til kunden. Leverandøren tager et gebyr, men fordelen for shoppen er, at der ikke bindes en masse penge i lager. For at undgå manuel oprettelse af alle produkter ønskede shoppen derfor, at produkter blev synkroniseret automatisk fra leverandøren til shoppen.

Sådan fungerer integrationen

Der er indstillet flere kategorier hos leverandøren, som shoppen forhandler. Når der kommer nye produkter i en af kategorierne bliver disse automatisk synkroniseret til shoppen og lagt som inaktive. Når shopejeren så har kigget produktet igennem aktiverer han det manuelt. Produktdata synkroniseres løbende og opdateres fra leverandør til shop:

Titel
Billede
Vægt
Varianter
Lagertal
Beskrivelse
Kategorier
Priser inklusiv rabatpriser
Kostpris
Leverandørvarenummer

Integrationen genererer samtidig et varenummer til produktet som gør produkterne letgenkendelige for shopejeren.

Synkronisering af ordrer

Når en ordrer er lagt på shoppen vil den normale proces for webshopejeren være at tage fat i dropshipping-leverandøren og taste ordren manuelt hos dem. I vores integration kan dette spares væk og gøres automatisk. Således kan ordrer overføres fra webshoppen til dropshipping-leverandørens system. Det er muligt at tilpasse, hvornår dette skal ske. Det kan være, at man først vil have den synkroniseret til leverandøren når ordren er gennemgået i shoppen. Det kan også være, at man vil sætte så meget som muligt på autopilot og blot overføre så snart den er gået igennem og betalt.

Skal din webshop bruge dropshipping?

Den største fordel ved dropshipping er indlysende: Du slipper for selv at skulle håndtere både lager og forsendelser. Det gør det let at skalere antallet af ordrer uden at du selv behøver at investere i mere mandskab og større lagerlokaler. Der kan dog også være en række ulemper, som du skal være opmærksomme på:

Du tjener mindre pr. ordre

Det er naturligvis ikke gratis at benytte sig af dropshipping-leverandører. De tager typisk en større procentdel af fortjenesten pr. ordre når de skal stå for forsendelsen. Det betyder, at du tjener mindre pr. ordre end hvis du selv havde stået for at sende pakkerne ud.

Ordren er ude af dine hænder når den er lagt

Det er på både godt og ondt, at du videresender ordrehåndteringen til leverandøren. I mange tilfælde vil de ikke tillade, at du selv kan stå som afsender på ordren, hvilket bl.a. kan forvirre slutkunden. Dertil kommer, at det bliver svært for dig at optimere købsoplevelsen ved eksempelvis at placere små gaver eller budskaber i pakken, som kunden modtager. Det kan lyde af lidt, men det er et stort plus, hvis man tager sig tid til dette. Det er en oplevelse, som man typisk ikke får hos de store webshops, hvorfor det kan være et salgsparametre for mindre webshops.

Hvornår giver dropshipping så mening?

I vores optik giver dropshipping bedst mening, hvis du skal teste et webshopkoncept af uden at gå all ind. Så snart du kan se, at du skaber ordreflowet, som bekræfter din tese bør du hive lageret hjem selv. Dette giver dig muligheden for at være herre over hele købsoplevelsen. Et alternativ til selv at have lageret er at benytte et lagerhotel. Det betyder, at du ikke selv skal have lagerlokalerne, men du får samtidig muligheden for at bestemme over forsendelsesforløbet.

 

Løbende udvidelse af integration

Vores integrationsplatform er bygget så fleksibelt, at vi kan udvide integrationer løbende, som der opstår nye behov i jeres virksomhed. I ovenstående integration kunne det eksempelvis være ønsket om at udvide til nye dropshipping leverandører eller bogføring af ordrer i regnskabsprogrammet også. Det ville vi kunne bygge på integrationen uden at forstyrre den eksisterende kobling mellem den nuværende leverandør og shoppen.

Ovenstående er et eksempel på, hvordan vi tidligere har udviklet en integration for en kunde. Står du selv med behovet for en smart og fleksibel integration kan du altid kontakte os på info@pandiweb.dk og høre nærmere om mulighederne.

Vil du vide mere, tilmeld dig vores nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev en gang om måneden for at holde dig opdateret på digitale trends og nyheder indefra.

Fortsæt din læsning

Skriv til os her