Publiceret

11. november 2019

Søgemaskineoptimering (SEO) er et af de vigtigste redskaber du har til rådighed som webshop. SEO er en strategi, som er lidt mere langsigtet en PPC-marketing, men som måske har et endnu større potentiale. SEO er dog et omskifteligt område, og udover en lang række tekniske tendenser er der også andre ting, som du bør være opmærksom på som webshopejer . Nedenfor har vi listet lidt af det, som du bør have fokus på.

 

Klassiske kategorisider er yt

Strategien med kategorisider på webshops har længe været at få fyldt dem med så meget relevant tekst om den enkelte kategori som muligt. Dette er enten gjort over produkterne med en læs mere knap, eller under produkterne for at kunne have længere tekster. Uanset hvilken metode er et stort antal webshops blevet ramt af Googles juni-opdatering, som betyder, at Google har lagt mere vægt på informationssider omkring produkter, hvorfor kategorisider med den traditionelle opbygning vil begynde at tabe terræn overfor informationssider om produkterne, som typisk er mere videnstunge. Affiliate-netværk vil derfor formentlig hilse opdateringen velkommen.

Hvad kan du som webshop så gøre? Det spørgsmål bliver stillet i mange kredse i øjeblikket. Én ting du som webshop kan gøre er at gøre dig uafhængig af kategorisider ift. din SEO. Dette kan eksempelvis gøres ved at lave deciderede landingsider til produkterne, som får sit eget univers. Hvis du sælger cykler kunne det være ved at lave en side, hvor du går i dybden med de 5 bedste racercykler, sammenligner dem, viser videoer, tests mv.. Det vil automatisk skabe langt mere værdi i Google-regi fordi der vil være mere information og hovedparten ikke er en produktliste. Der kan så være et link til selve kategorien racercykler for dem, som gerne bare vil bladre mellem dine racercykler. Du skal altså se landingsiden som et værktøj henvendt mod Google og et supplement til din eksisterende kategoriside. Det kunne også være at lave guides, der går i dybden med rengøring af din cykel, og så indlejre produkter, som du anbefaler og som bliver beskrevet i guiden.

 

 

En anden metode er at placere det på et eksternt domæne (så det reelt fungerer som et affiliate-site). Det kræver mere arbejde fordi du skal opbygge domæneautoritet fra bunden, men tilgengæld gør du dig uafhængig af dit shopdomæne og spreder derved din risiko i forhold til fremtidige opdateringer.

 

Husk den tekniske SEO

Onpage-SEO er et utrolig vigtigt element, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at rangere højere på Google. Det dækker over ting som hastighedsoptimering, korrekt opbygning så Google forstår din side og det generelle tekniske fundament. Hvis du ikke allerede har styr på disse ting er det her du skal starte. Du kan ikke få de bedste resultater, hvis ikke fundamentet er i orden.

Hos Pandi Web har vi bl.a. udviklet et værktøj, som kan analysere din side og fortælle, hvordan tilstanden er, samt hvad der skal til for at kunne bringe det i orden. Hvis du vil høre mere kan du kontakte os på info@pandiweb.dk.

Abonner på vores månedlige nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev en gang om måneden for at holde dig
opdateret på digitale trends og nyheder indefra.

Fortsæt din læsning

Skriv til os her