Digitalisering er en blogserie fra Pandi Web, hvor vi kigger nærmere på, hvordan du kan digitalisere dele af din virksomhed. Vi tager det abstrakte ned i konkrete forslag og eksempler. Hvis du vil have besked når vi udgiver nye indlæg kan du skrive dig op til vores nyhedsbrev til venstre. Som velkomstgave får du også tip til 5 konkrete områder du kan digitalisere når du tilmelder dig.

 

Virksomheder bruger i dag flere og flere systemer til deres markedsføring. Det betyder, at det kan være svært at bevare overblikket, og de systemer der skulle hjælpe kan hurtigt blive en byrde. Når man kigger på at automatisere sin markedsføring kan det derfor godt betale sig at kigge på de systemer og platforme man bruger og se, hvorvidt enkelte kan skæres fra eller ej. Hvis man kan finde et nyt system, som kan erstatte tre nuværende kunne det måske være en idé at lave skiftet, også selvom det vil kræve en investering af tid og penge upfront.

 

Synkronisering af leads

Når man du så har skåret til vil du givetvis stadig stå med en række systemer. Her kan det være en god idé at kigge på, hvorvidt det giver mening at integrere disse systemer med hinanden og opsætte automatiske flows. Bruger du eksempelvis Facebook til at indsamle leads er det oplagt, at du får integreret Facebook med din mailplatform således, at leads automatisk synkroniseres til til din mailplatform. Dermed undgår du, at du glemmer at synkronisere leads.

 

Opsætning af automatiske flows

De fleste mailplatforme tilbyder efterhånden opsætning af mere eller mindre avancerede flows. Der kan være en masse lavthængende frugter at hente her. Mange tilbyder ved indsamlingen af leads en freebie. Denne kan du eksempelvis levere i et sign up-flow, hvor brugeren får 4-5 “velkomstmails” med gaven i. Når brugeren så har modtaget disse flyttes vedkommende over på din normale mailliste og modtager dine fremtidige mails.

 

 

Hvis du har en webshop kan du ofte også opsætte flows på baggrund af brugerens handlinger. Det kan være udsendelse af mails til kunder, der har forladt kurven. Det kan også være opfølgende mails på baggrund af, hvad kunden har købt. Mulighederne er mange, og du vil med automatiske flows kunne sætte en stor del af din e-mail markedsføring på autopilot.

 

Overblik over dine kunder og historik

Der findes i dag en lang række CRM-systemer, der giver dig et solidt overblik over dine kunder. Afhængig af system vil du også kunne se historikken på dine kunder. På den måde kan du altid gå tilbage og få indblik i, hvordan et forløb med kunden har været. Hvis du har lead-scoring i dit mailsystem kan det også være en mulighed at følge op på leads med god score, og få konverteret dem til kunden. Dette kan du sætte i system således, at leads med en god score automatisk synkroniseres til dit CRM, hvor du så kan arbejde mere målrettet med dem.

 

Automatisk opfølgning på eksisterende kunder

Det er lettere at holde på eksisterende kunder end det er at skulle finde nye. Derfor er det oplagt, at du får sat kundetilfredshed blandt dine eksisterende kunder i system. Dette kan eksempelvis gøres ved at indføre NPS-måling på dine kunder. Du kan så aktivt handle, hvis en kunde score dårligt og dermed få en ekstra chance for at redde forholdet.

 

Ovenstående var vores bud på, hvordan du kan komme i gang med at automatisere din markedsføring. Hvis du har brug for hjælp kan du altid tage fat i os på info@pandiweb.dk. Vi hjælper hver dag virksomheder med at digitalisere deres forretning.