Viden
Det skal du være opmærksom på når du får ny hjemmeside

At få lavet en ny side skal helst være en god oplevelse. Desværre er det ikke altid tilfældet. Det er dog slet ikke så svært at sørge for det bliver det. Nedenfor har vi samlet en række punkter, som du skal være opmærksom på, når du skal have en ny side.

Hav en testside

Du må aldrig nogensinde få lavet en hel ny siden uden at have det hele på en testserver. Det lyder måske banalt, men det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er. Testsiden giver mulighed for at få testet alt fra selve indholdet til 301-redirects mv.. Husk dog altid at sætte noindex på din testside så den ikke bliver indekseret af Google og du bliver straffet for duplicate content.

Testsidens formål er naturligvis at få gennemtestet siden på forskellige devices, tilpasset indhold og sikret at siden klarer diverse tests såsom hastighed, SEO mv..

Planlæg den rette go-live dato

Når du skal planlægge lanceringen af den nye side er det vigtigt, at du sigter efter en periode, hvor der historisk set ikke er så travlt. Du vil næsten altid se et midlertidigt dyk i besøgende mv. når du skifter side mens Google reindekserer den. Dertil kommer alle småtilpasninger når du ser hvordan de besøgendes adfærd på den nye side er. Det er sjældent en god ide at gøre dette oveni en travl periode.

Crawl din gamle side

Sørg for at lave en komplet crawl af din gamle side ved brug af et værktøj såsom Screaming SEO Frog. Gem resultatet til senere så du har en fuld liste af dine gamle adresser hvis du får brug for det. Sørg for at få fjernet så mange interne redirects og især 404-henvisninger i migreringsprocessen.

Vær opmærksom på, at en crawler ikke vil fange sider, som ikke linkes internt, så det er ikke sikkert at alle sider vil fremgå på listen.

Benchmark dine analytics data

Hold tæt øje med din Google Analytics og gem gerne en fuld rapport inden du lancerer din nye side. Når den nye side har været online et stykke tid kan du så begynde at holde øje med mønstre i, hvor du eventuelt har mistet trafik på siden. Oftest vil det være specifikke sider, der har mistet trafik og ikke hele siden generelt. Dette gør det lettere at isolere problemer og finde løsninger på disse.

301-redirects

301-redirects er noget af det vigtigste ifb. med en sikker overgang fra gammel til ny side. Det sikrer, at Google kan finde dine siders nye placeringer og indeksere dem derefter. Glemmer du dette step kan det have katastrofale følger for din organiske trafik fra Google. Den mest ideelle løsning er klart at beholde nøjagtig samme URL-struktur. Kan dette ikke lade sig gøre af den ene eller anden grund er 301-redirects dog et must.

Skift alle interne links

Skift alle dine interne links så de peger på de nye sider. Det lyder måske indlysende, men når først du kommer dertil kan det være fristende at lade links stå da de alligevel redirecter. Det er dog ikke en god løsning da det både kan skade din placering på Google, men også øger presset på din server og i sidste ende giver længere indlæsningtid for den besøgende.

Brug noget krudt på din 404-sider

Uanset hvor grundig du er så kan det ske, at dine besøgende af og til møder en 404-side. Sørg for at denne er indbydende og hurtigt guider vedkommende videre.

Indsend nyt sitemap

Sørg for at opdatere dit sitemap og send det ind til Google via Search Console.

Ovenstående er blot nogle af de ting, som du (eller din udvikler) skal være opmærksom på når du får lavet en ny side.

Seneste artikler
Shopify News – December
Shopify News – November 2023
Shopify News – Oktober 2023
Shopify News – December
Shopify News – November 2023