Hos Pandi Web arbejder vi sammen med en lang række reklame- og kommunikationsbureauer, hvor vi fungerer som teknisk rådgiver og samarbejdspartner. “Til bureauer” er en serie af artikler, hvor vi forsøger at kaste lys på nogle af de spørgsmål vi oftest får stillet fra disse samarbejdspartnere. Vi håber det kan gøre arbejdet lettere for både eksisterende og kommende samarbejdspartnere. Se en fuld liste over indlæg i serien her.

 

Indhold er et utrolig vigtigt parameter når der skal laves en ny side til en kunde.  I næsten alle tilfælde vil der skulle kreeres nyt indhold også selvom der er tale om et redesign af en eksisterende side. I disse tilfælde er det utrolig vigtigt, at der klarlægges, hvornår i processen indhold leveres.

 

Hvornår bør indhold til en ny hjemmeside leveres?

I bedste fald bør indhold være på plads allerede inden designeren går igang med det nye design. Det er dog et drømmescenarie og i langt de fleste tilfælde vil det ikke kunne lade sig gøre. Det stiller store krav til designeren, som skal sikre, at elementer ser godt ud uanset længden af indhold. Hvis kunden er meget samarbejdsvillig kan man også aftale, hvor lange sektioner mv. maks må være.

 

Den store problemstilling opstår næsten altid når indhold lægges på den færdige version af den nye side. Oftest vil sektioner mv. ikke være som det design kunden har set tidligere fordi indholdet ikke har samme længde. Derfor er det essentielt, at der lægges en indholdsfase ind i processen. Kunden skal på forhånd adviseres om denne og om muligheden for, at sektioner ikke nødvendigvis ser ud præcis som det præsenterede design. Dermed ikke sagt, at slutresultatet bliver dårligere. Det handler blot om at advisere kunden i første omgang.

 

Når indholdsfasen nås er det desuden vigtigt at afstemme, hvem der tjekker og tilretter siden efter indholdet er lagt på. Det er vigtigt så denne del ikke falder ned mellem to stole. Afhængig af sidens struktur og design kan denne del tage både kort og længere tid.

 

Når indholdet er gennemtjekket kan siden sendes til test hos kunden, der kan komme med de sidste kommentarer inden go-live.