Historisk set har produktionen af produkt- og miljøbilleder været en stor udgift for webshops. Når du sælger online er et af dine bedste virkemidler at lade brugeren komme så tæt på produktet som muligt gennem billeder og videoer. Begge dele kræver mange ressourcer at producere på det enkelte produkt. De senere år er der dog kommet teknologiske landvindinger indenfor produktionen af 3D-billeder og packshots, som efterhånden gør det muligt at få produceret disse til en konkurrencedygtig pris sammenlignet med klassiske produktfotos og miljøbilleder. 3D visualisering af dine produkter giver dig samtidig en række fordele i din markedsføring.
Nedenfor har vi skitseret en række af de fordele, som du får ud af at få produceret 3D visualiseringer og packshots af dine produkter. Derudover kigger vi også på, hvordan processen ser ud og hvor let du kan komme i gang.
Fordele og muligheder ved 3D visualisering af dine produkter
Det gode ved 3D visualisering er, at du har frihed til at bruge produkterne på tværs af mange kanaler, miljøer mv. uden fysisk at skulle bruge kræfter på det.
Hurtig produktion af 3D packshots
Produktionen af 3D packshots er ofte hurtig sammenlignet med den traditionelle proces for packshots af billeder. I “gamle dage” skulle du hente produktet fysisk ind i et fotostudie, få taget billedet og efterfølgende have det redigeret på computeren. Herefter kunne 2D-billedet udelukkende bruges til at vise produktet fra en side og oftest kunne du ikke bruge billedet til meget mere end et generisk produkt på produktsiden på en webshop eller oversigt.
Produktionen af 3D packshots følger tildels samme formel, du skal stadig have noget materiale på produktet for at en 3D-tegner kan visualisere produktet i 3D. Men den store fordel kommer i de efterfølgende steps. Hvis du eksempelvis har et produkt i mange farver eller med forskellige materialer går dette langt hurtigere at tilpasse ved de eksisterende 3D-modeller. Du slipper således for at skulle tage et fysisk billede af hver enkel variant og kombination.
Benyt dine 3D visualiseringer i flere miljøer
Når først du har fået produceret dit produkt i 3D er anvendelsesmulighederne mange. 3D-modellerne er dynamiske på en helt anden måde end traditionelle 2D-billeder. Du kan eksempelvis tage produktet og indsætte i et vilkårligt miljø til en specifik kampagne. 3D-renderinger efterhånden blevet så fotorealistiske, at det er et brugbart scenarie. Du kan også bruge samme metode til at vise dit produkt i forskellige miljøer direkte på din produktside. Du kan også tage det steppet videre og få produceret en video med dine produkter i 3D.
Brug 3D visualiseringer i dine kampagner
Så snart du har 3D modeller af dine produkter kan du begynde at bruge dem på tværs af miljøer i forskellige kampagner på dine online marketing kanaler. Det kan eksempelvis være en skræddersyet kampagne til et af dine markeder, hvor du kan sætte din 3D-model ind i den helt rigtige setting til det marked.
Bring brugeren tættere på produktet
Jo tættere du kan bringe kunden på et produkt online, jo større chance er der for, at de køber det. Når kunden ikke kan tage produktet op og inspicere det selv så er det vigtigt, at du gør så meget som muligt for, at de kommer tættere på den oplevelse. Det er noget af det du kan med 3D online.
Med en 3D visualisering af dit produkt kan du give brugeren muligheden for at se hele vejen rundt om produktet med et 360-view af produktet på produktsiden. Du kan også implementere et AR-view, der gør det muligt for brugeren at se produktet i sit eget miljø
Implementer en 3D konfigurator
Hvis du har et produkt, der kan sammensættes på mange forskellige måder og i mange farver så kan en 3D konfigurator være en oplagt måde, at give kunden den samme frihed online. En online konfigurator kan være et oplagt greb til at sælge flere komplekse produkter online.
Hvad er en konfigurator?
En konfigurator online er et værktøj, der giver brugeren mulighed for at sammensætte deres eget produkt. De bedste konfiguratorer er intuitive samtidig med, at de giver brugeren så frie valgmuligheder som muligt. Det er her en 3D konfigurator giver rigtig god mening. Den giver nemlig frihed til at se produktet fra alle vinkler samtidig med, at det meste kan konfigureres. De traditionelle variantvælgere og 2D-konfiguratorer kan også ses som en form for konfigurator, men 3D giver eksempelvis også muligheden for at se produktet i sit eget miljø via AR.
Sådan er processen for 3D visualisering af dine produkter
Processen for 3D visualisering af dine produkter er forskellig afhængig af, hvilket materiale du har til rådighed i dag. Hvis du eksempelvis allerede har 3D tegninger /CAD filer vil procesen være hurtigere end hvis du kun har almindelige produktbilleder i dag. Typisk kan processen brydes ned til følgende (og hvor du starter vil så afhængig af, hvad du har i dag).
- Billeder af eksisterende produkt fra så mange vinkler som muligt.
- Grovskitse i 3D
- Dybdegående 3D model ud fra skitse
- Feedback-runde
Ovenstående kan selvfølgelig gradueres afhængig af, hvilket produkt, der er tale om og hvordan 3D filerne i sidste ende skal bruges.
Vil du have et tilbud på 3D visualisering af dine produkter?
Kontakt os i nedenstående kontaktformular, så kan vi tage et uforpligtende møde, hvor vi gennemgår jeres behov og I kan få vores input til, hvad der giver mening for jer.