Viden
4 trends der kan ændre dit website i fremtiden

Hvis der er noget som er 100% sikkert så er det, at tingene ændrer sig på web. Kigger vi 5-10 år tilbage så de fleste hjemmesider markant anderledes ud end de gør i dag (pånær lauritz.com). Sådan vil billedet også være om 5-10 år (vi håber dog Lauritz til den tid er fulgt med tiden). Nedenfor giver vi vores bud på, hvilken retning, du som hjemmesideejer, skal kigge.

1) Virtuelle forretninger i Virtual Reality (eCommerce)

En af de nye store teknologier er Virtual Reality, som virksomheder endnu engang giver den et skud med. Det lader dog til, at teknologien er ved at være klar til, at den bliver mainstream. Såfremt den gør det, vil vi formentlig se, at flere og flere webshops begynder at tilbyde en virtuel butik, hvor du som besøgende kan gå rundt og se varerne på en helt ny måde. Det er helt sikkert en teknologi, du som webshopejer bør holde øje med. De butikker der rykker nu bliver first movers. Hvor længe tør du vente?

2) Nye og mere sigende domænenavne

Der var en tid for ikke så længe side, hvor domænenavne helst skulle være .dk eller .com for at indgyde tryghed. Den tid er ved at være forbi, og det er efterhånden mere og mere anerkendt, at der bruges nye endelser. Det er normalt, at startups (særligt i tech) i dag bruger .io som endelse. En forlængelse af dette ser ud til at blive, at man finder en endelse der passer til ens forretning. Er man eksempelvis et digitalt bureau som Pandi Web kunne vores hjemmeside i fremtiden ligge på pandiweb.agency. Et bryggeri kunne være at finde på bryggeri.beer. Mulighederne er mange.

3) Skræddersyet til den enkelte

Teknologien indenfor kunstig intelligens har åbnet flere muligheder end nogensinde før ift. at skræddersy oplevelsen specifikt til den enkelte besøgende på din hjemmeside. Dette giver muligheden for klogere og mere målrettet salg eksempelvis på en webshop. Det kan være at vise de rigtige produkter til den besøgende, som derved øger konverteringsraten. Næste skridt er, at den kunstige intelligens kan forudsige præcis hvad og hvornår den besøgende køber. Amazon er begyndt at arbejde med den teknologi under navnet anticipatory shipping. I praksis betyder det, at Amazon begynder at pakke ordren allerede inden den besøgende har trykket køb fordi de ved, at den besøgende vil gøre det. Det kræver selvfølgelig en stor mængde data og nogen gange vil den ramme ved siden af. Men størstedelen af tiden vil den forudsige korrekt, hvilket betyder en hurtigere levering og bedre oplevelse for kunden.

4) Augmented reality

Augmented reality spås en endnu større fremtid end storebror Virtual Reality. Primært fordi, at teknologien allerede er mainstream og ikke kræver meget mere end et kamera (som vi alle har i vores telefon). Pokémon Go åbnede for alvor øjnene for, hvor stærkt et værktøj AR kan blive i fremtiden.

Hvis du sælger produkter, som bør prøves på eller ses i et miljø inden de købes vil AR være et must i fremtiden ligesom en responsive side er det i dag. Lenscrafters er blandt first movers på området med et værktøj, der lader dig se linserne på inden køb. IKEA er et andet eksempel, hvor brugere kan se møblerne i stuen inden de køber dem.

Nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev en gang om måneden for at holde dig opdateret på digitale trends og nyheder indefra.

Seneste artikler
Shopify News – December
Shopify News – November 2023
Shopify News – Oktober 2023
Shopify News – December
Shopify News – November 2023